Waselius & Wist Navigation
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
In Focus
Home In Focus Finanssivalvonnan teema-arvio vakuutusten tarjoamista koskevan sääntelyn noudattamisesta

Legal Updates21.09.2023

Finanssivalvonnan teema-arvio vakuutusten tarjoamista koskevan sääntelyn noudattamisesta

Finanssivalvonta suoritti teema-arvion vuonna 2018 voimaan tulleen vakuutusten tarjoamista koskevan sääntelyn noudattamisesta ja soveltamisesta vakuutusyhtiöissä. Taustalla on 23.2.2016 voimaan tullut  Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi vakuutusten tarjoamisesta (EU) 2016/97 (direktiivin soveltaminen alkoi 1.10.2018). Kyseinen kansallisesti sovellettava sääntely sisältyy suurimmalta osin lakiin vakuutusten tarjoamisesta (234/2018), vakuutussopimuslakiin (543/2018), komission delegoituihin asetuksiin ja Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen.

Teema-arvion kohteena oli Suomen neljä suurinta henkivakuutusyhtiötä, kolme suurinta vahinkovakuutusyhtiötä ja LähiTapiola-ryhmän suurin alueyhtiö. Teema-arvio keskittyi pääasiassa yhtiön prosessien ja ohjeistusten arviointiin, kun taas sääntelyn ja ohjeistusten käytännön soveltamista käsiteltiin ainoastaan tuotehallintajärjestelmien osalta.

Tavoitteena Finanssivalvonnalla oli saada yleiskuva siitä, miten vakuutusyhtiöt ovat ryhtyneet soveltamaan sääntelyä, millaista ohjeistusta yhtiössä on annettu ja millä tavoin ohjeistus on hyväksytty. Vakuutussopimuslain säännökset vakuutustarpeen, asianmukaisuuden ja soveltuvuuden arvioimisesta sekä tietojen antamisesta rajattiin sen sijaan teema-arvion ulkopuolelle.

Teema-arviosta ei julkaistu varsinaista Teema-arvioraporttia, mutta pyysimme Finanssivalvonnalta nähtäväksemme arviosta laaditun raportin (27 sivua). Pyyntömme taustalla oli tarkoitus saada tietoomme Finanssivalvonnan tarkempi ja perusteltu näkemys havaituista puutteista ja toisaalta saada käsitys parhaista käytännöistä alalla. Kokosimme teema-arvion keskeisimmät havainnot alle.

Tuotehallintajärjestelmät

Sääntely velvoittaa yhtiöitä laatimaan tuotehallintajärjestelmät, joita on sovellettava uusiin tuotteisiin ja jo olemassa olevien tuotteiden merkittäviin muutoksiin. Kaikki yhtiöt olivat laatineet ryhmä- tai yhtiötasolla johdon hyväksymät tuotehallintaa koskevat periaatteet, ohjeet ja prosessit, joita arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti.

Finanssivalvonnan suosituksen mukaan yhtiöiden olisi kuitenkin täydennettävä ja selkeytettävä tuotehallintajärjestelmiään. Finanssivalvonta totesi erityisesti, että olemassa olevan vakuutuksen merkittävä muutos olisi määriteltävä selkeämmin ja ohjeistuksesta tulisi käydä ilmi tuotteiden uudelleenarvioinnissa huomioitavat seikat.

Finanssivalvonta korosti, että yhtiöiden tulisi myös seurata yhteiskunnassa ja ympäristössä tapahtuvia muutoksia ja arvioida, aiheuttavatko ne tarpeen muuttaa yhtiön tarjoamia vakuutustuotteita. Näin ollen muutoksen syy tuotteisiin ei Finanssivalvonnan mukaan voi olla vain yhtiön itsensä aikaansaama, vaan Finanssivalvonta asetti myös aktiivisen velvoitteen valvottaville seurata yhteiskunnassa ja ympäristössä syntyvää muutospainetta – ja edelleen niistä johtuvaa tarvetta tuotteiden päivitykselle. Nähdäksemme tämä lisävaatimus tulee aiheuttamaan monille yhtiöille sisäisten ohjeistuksien ja/tai prosessien muutoksen ja vaatii siten myös täysin uutta proaktiivisuutta tuotehallintaprosessin suhteen.

Finanssivalvonnan mukaan yhtiöillä oli erilaisia painotuksia ja näkemyksiä merkittävän muutoksen määrittelyissä. Yhtiöt saattoivat painottaa arvioissaan; 1) vakuutusyhtiön riskiä, 2) asiakasnäkökulmaa taikka 3) regulatiivista näkökulmaa merkittävyyden osalta eli sitä kuinka merkittävä muutos on lainsäädännön kannalta. Finanssivalvonnan mukaan arvioinnissa ratkaisevaa tulisi olla asiakasnäkökulma, missä tulisi erityisesti ottaa huomioon kohderyhmiin kohdistuvat riskit, hyödyt ja haitat – ei sen sijaan yhtiölle itselleen aiheutuvia hyötyjä ja riskejä.

Finanssivalvonta totesi myös, että tuotehallintajärjestelmässä tulisi selkein kriteerein määritellä uusi vakuutus ja olemassa olevan vakuutuksen merkittävä muutos erotuksena toisaalta sellaiselle muutokselle, johon tuotehallintamenettelyä ei tarvitse soveltaa. Tältä osin Finanssivalvonta painotti dokumentaation tärkeyttä ja erityisesti sen kirjaamista, miksi tiettyyn ratkaisuun on päädytty.

Kohdemarkkinat

Vakuutuksen kohdemarkkinalla tarkoitetaan henkilöitä ja muita vakuutuksen hakijoita, joille tuotetta on tarkoitus tarjota. Kohteena ovat tällöin tulevat vakuutuksenottajat – eivät sen sijaan esimerkiksi vakuutetut. Finanssivalvonta totesi, että vakuutusyhtiöiden tulisi tarkistaa kohdemarkkinamäärittelynsä ja täsmentää jokaisen kohdemarkkinan osalta arvioitavat riskit.

Finanssivalvonta totesi suosituksenaan, että yksilöityjen kohdemarkkinoiden kannalta merkityksellisten riskien yksilöimistä tuotehallintamenettelyissä olisi syytä täsmentää siten, että ohjeistuksesta käy ilmi millaisia riskejä arvioidaan eri kohdemarkkinoiden osalta, ja jotta kaikki olennaiset riskit tulisivat huomioiduiksi prosessissa. Lisäksi Finanssivalvonta totesi, että sijoitusvakuutuksen kohdemarkkinoita olisi arvioitava niin sanotun vakuutuskuoren ja vakuutukseen liitettävissä olevien sijoituskohteiden muodostaman kokonaisuuden eli vakuutussopimuksen tasolla, eikä pelkästään sijoituskohteiden osalta.

Tuotehallintajärjestelmää koskeva sääntely velvoittaa vakuutuksenantajia laatimaan myös yksilöityjä kohdemarkkinoita vastaavat tarjoamissuunnitelmat. Tältä osin Finanssivalvonta suositteli yhtiöitä käymään läpi dokumentaationsa ja varmistamaan, että vakuutustuotteille on määritelty riittävän yksityiskohtaiset asianmukaiset tarjoamissuunnitelmat.

Sääntely velvoittaa yhtiöitä lisäksi suorittamaan vakuutustuotteilleen asianmukaisia testauksia ennen tuotteen saattamista markkinoille tai ennen kuin tuotetta muutetaan merkittävästi kohdemarkkinoiden muuttuessa. Finanssivalvonta havaitsi yhtiöiden tuotetestauksessa puutteita. Havaintojen mukaan tuotteiden testausta osoittavaa yksittäistä dokumenttia ei usein laadittu, ja joissakin tapauksissa testausta ei lainkaan tehty. Finanssivalvonta korosti tuotteiden testauksen merkitystä ja lausui hyvänä käytäntönä, että tuote tulisi aina testata kokonaisuutena ennen sen markkinoille saattamista.

Henkilökunnan hyvämaineisuus ja ammattipätevyys

Laki asettaa vaatimuksia vakuutusten tarjoamiseen osallistuvien henkilökunnan jäsenten hyvämaineisuudelle ja ammattipätevyydelle. Yleisesti vaatimukset toteutuivat yhtiöissä, ja yhtiöt määrittelivät henkilökuntansa jopa laissa edellytettyä laajemmin velvoitteiden piiriin kuuluvaksi.

Suosituksenaan Finanssivalvonta kuitenkin totesi, että hyvänä käytänteenä voidaan pitää, että vakuutusyhtiö tekee määräajoin tarkistuksen vakuutusten tarjoamiseen osallistuvien työntekijöidensä hyvämaineisuusedellytysten täyttymisestä. Ammattipätevyyden dokumentoitu valvonta sekä ylläpitäminen riittävillä koulutuksilla toteutui sen sijaan yleisesti hyvin, eikä erillistä suositusta tämän osalta annettu.

Palkkiojärjestelyt

Finanssivalvonta havaitsi, että palkkiomalleja oli kehitetty sääntelyn tavoitteiden mukaisesti. Palkkioita ei makseta yhtiöissä yhden tuotteen runsaasta myynnistä, vaan palkkio perustuu useampaan tekijään, ja myös palkkaus muodostuu useista osa-alueista. Finanssivalvonta suositteli kuitenkin, että yhtiö arvioi saamiansa palkkionpalautuksia säännöllisesti asiakkaiden edun ja eturistiriitojen hallinnan näkökulmasta.

Rekisteröidyn vakuutusedustajan käyttö

Vakuutusyhtiöt saavat käyttää vakuutuksia tarjotessaan vain rekisteröityjen vakuutusedustajien palveluja tai eräitä sivutoimisia vakuutusedustajia (esim. kodinkoneliikkeet), joiden kohdalla rekisteröintiä ei poikkeuksellisesti tarvita. Pääasiallisesti yhtiöt edellyttivät käyttämiltään asiamiehiltä rekisteröintiä.

Finanssivalvonta esitti kuitenkin suosituksenaan, että asiamiesten käytöstä laadittaisiin yhtiöissä myös erilliset toimiohjeet. Lisäksi Finanssivalvonta suositti, että ennen kuin asiamiehen kanssa tehdään sopimus, yhtiöiden olisi syytä varmistua siitä, että aiottu asiamiestoiminta on laissa tarkoitettua asiamiestoimintaa ja vastaa lain edellytyksiä.

 

**************************

Waselius seuraa vakuutussektorin muutoksia jatkuvasti ja pidämme asiakkaamme ajan tasalla sääntelymuutoksista ja muista ajankohtaisista ohjeistuksista sekä relevanteista oikeustapauksista. Autamme mielellämme missä tahansa vakuutussääntelyyn ja muuhun finanssialan sääntelyyn liittyvissä kysymyksissä.

 

For more information

Olli Kiuru

Partner

Share:
Image

Contact info

Eteläesplanadi 24 A
00130 Helsinki, Finland

+358 9 668 9520
+358 9 668 95 222
info@waselius.fi

Quick links

  • Our Team
  • In Focus
  • About Us
  • Expertise
  • Careers

E-invoicing

E-address: 003710525214
Operator: Apix Messaging Oy
Service ID: 003723327487


BUSINESS ID 1052521-4
VAT ID FI10525214

Legal notice
Privacy notice
General Terms and Conditions

© 2025 Waselius Attorneys Ltd

This website uses cookies to compile statistical data on the use of our website in order to enable us to evaluate and improve our site. OK Decline Cookie Policy
Manage Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_lfa2 yearsMarketing & analytics (website visitor tracking) using Leadfeeder
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT