Waselius & Wist Navigation
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
In Focus
Home In Focus Pykälät Töissä: Whistleblowing: Ilmoittaja saa suojaa

Blog11.01.2023

Pykälät Töissä: Whistleblowing: Ilmoittaja saa suojaa

Ilmoituskanavat ovat keino yritykselle saada tietoa organisaatiossa muhivista epäkohdista, mutta jatkossa myös velvollisuus, joka on toteutettava oikein. Ilmoituksiin on suhtauduttava vakavasti ja varmistettava, että organisaatiolla on edellytykset selvittää ilmoituksen aiheellisuus ja tarvittaessa korjata havaitut rikkeet.

Kuka ottaa riskin ja ilmoittaa havaitsemastaan?

Englannin termillä “whistleblower” viitataan työntekijään tai muuhun organisaation sisällä toimivaan henkilöön, joka tuo julkisuuteen tai yrityksen johdon tietoon organisaatiossa havaitsemansa rikkomuksen tai rikkeen. Ilmoittajaa voi motivoida puhdas velvollisuudentunne ja halu saada asiat järjestykseen, mutta kyse voi olla myös suuttumuksesta rikkomuksen tekijään tai oman hyödyn tavoittelusta palkkion tai muun palkinnon toiveissa.

Paljastamalla rikkeitä tai rikkomuksia ilmoittaja asettaa aina itsensä myös alttiiksi kostotoimenpiteille. Ilmoittaja voidaan yrittää vaientaa irtisanomalla hänen työsuhteensa, siirtämällä työntekijä toisiin tehtäviin tai suoranaisella kiusaamisella. Koska rikkeiden ja rikkomusten paljastuminen on yleisesti hyödyllistä, lainsäädännöllä on pyritty suojaamaan ilmoittajia niin, että mahdollisimman moni uskaltaisi ilmoittaa havaitsemistaan rikkeistä ilman pelkoa kostotoimenpiteistä.

Pitkään valmisteltu sääntely astuu voimaan vaiheittain

Ilmoittajansuojelulaki eli EU:n ilmoittajansuojadirektiiviin (2019/1937/EU) perustuva laki Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta astui viimein voimaan 1.1.2023. Perinteisistä tavoistaan poiketen Suomi myöhästyi direktiivin voimaansaattamisessa reilulla vuodella, mutta implementointi on takkuillut muuallakin ja Suomi päihitti nopeudessa puolet Unionin jäsenvaltioista.

Ilmoittajansuojelulaki velvoittaa yrityksiä perustamaan ilmoituskanavan, jota kautta työntekijät ja muutoin tiiviisti yrityksen kanssa yhteistyössä työskentelevät tahot voivat ilmoittaa mahdollisesti tietoonsa tulleista rikkomuksista tai väärinkäytöksistä. Jos yritys työllistää säännöllisesti vähintään 250 työntekijää, ilmoituskanava on otettava käyttöön viimeistään 1. huhtikuuta 2023. Pienemmillä yrityksillä määräpäivä on 17. joulukuuta 2023 ja yritykset, jotka työllistävät säännöllisesti alle 50 henkilöä, on vapautettu kokonaan lain soveltamisen ulkopuolelle. Jos alle 50 henkilöä työllistävässä yrityksessä on kuitenkin käytössä ilmoituskanava, kanavan on täytettävä lain asettamat vaatimukset viimeistään 17. joulukuuta 2023.

Oma, yhteinen tai ostettu ilmoituskanava

Ilmoittajansuojelulaki asettaa yritykselle vastuun ilmoituskanavan toteuttamisesta ja ylläpitämisestä, mutta jättää yritykselle valinnanvapautta käytännön toteutuksen osalta. Yritys voi ulkoistaa toteutuksen kokonaan ulkopuoliselle palveluntarjoajalle ja useat erilaiset palveluntarjoajat tarjoavatkin joko teknistä alustaa, jonka avulla ilmoituskanava voidaan toteuttaa tai koko ilmoituskanavan ylläpitoa palveluna. Samaan konserniin kuuluvat yritykset voivat perustaa yhteisen ilmoituskanavan. Jos yritysten välillä ei ole konsernisuhdetta, yritykset voivat sopia yhteistyöstä niin, että sama henkilö tai henkilöt käsittelisivät kaikkia yrityksiä koskevat ilmoitukset. Muodollisesti kukin yritys kuitenkin vastaisi omasta ilmoituskanavastaan, kun konsernissa kyse olisi vain yhdestä kaikkien konserniyhtiöiden käytössä olevasta ilmoituskanavasta.

Yritys saa valita, otetaanko ilmoituksia vastaan kirjallisesti, suullisesti tai molemmilla tavoilla. Näin ilmoituskanavana voi toimia esimerkiksi palautelaatikko, ilmoituksille varattu erillinen sähköpostiosoite tai erityisesti ilmoituskanavaa varten suunniteltu viestipalvelu, johon ilmoituksen voi jättää kirjallisesti mutta myös vihjepuhelin. Toteutustavasta riippumatta ilmoituksen jättäjälle on toimitettava viimeistään seitsemän päivän sisällä vahvistus ilmoituksen vastaanottamisesta. Miten yritys sitten päättääkään toteuttaa ilmoituskanavan, yrityksen on huolehdittava, että myös työntekijät ovat tietoisia ilmoituskanavan olemassaolosta ja sen järjestämistavasta.

Ilmoitusten on johdettava asianmukaisiin toimenpiteisiin

Yrityksen vastaanottaessa ilmoituksen mahdollisesta rikkomuksesta, yrityksen on selvitettävä ilmoituksen aiheellisuus ja tarvittaessa ryhdyttävä toimenpiteisiin rikkeeseen puuttumiseksi. Asia tulee selvittää ja toimenpiteistä päättää viipymättä ja ilmoittajalle on viimeistään kolmen kuukauden sisällä ilmoituksesta ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin yritys on ilmoituksen johdosta ryhtynyt.

Jotta mahdollisiin ilmoituksiin voidaan reagoida tehokkaasti, selvitysprosessi ja vastuu mahdollisista jatkotoimenpiteistä on syytä miettiä jo etukäteen. Asian selvittämistä ei tarvitse, eikä useimmiten edes kannata, antaa niiden henkilöiden tehtäväksi, jotka lopulta tekevät päätökset toimenpiteistä. Selvittäjän, oli hän sitten yrityksen työntekijä tai ulkopuolinen asiantuntija, tehtävänä on ottaa selvää ilmoituksen paikkansapitävyydestä. Mitä yksityiskohtaisemmat tiedot ilmoitukseen sisältyy, sitä todennäköisemmin asia voidaan selvittää. Mutta selvittäjälle on annettava riittävät valtuudet haastatella henkilöstöä ja käydä läpi yrityksen aineistoa, jotta asia voidaan selvittää, vaikka ilmoitus itsessään ei vielä sisältäisi kaikkia merkityksellisiä yksityiskohtia.

Jos ilmoituksen todenperäisyyttä ei saada varmistettua, yritys on täyttänyt velvollisuutensa yritettyään aidosti selvittää asiaa. Tutkimuksen päättymisestä on kuitenkin ilmoitettava ilmoittajalle ja ilmoittaja voi saattaa asia tuomioistuimen tutkittavaksi, jos ilmoittaja katsoo, että yritys on tutkinut asiaa puolivillaisesti ja tosiasiallisesti laiminlyönyt selvitysvelvollisuutensa.

Mikäli ilmoitus osoittautuu perustelluksi, yrityksen on suhtauduttava rikkomukseen sen edellyttämällä vakavuudella. Rikkomuksesta riippuen tämä voisi tarkoittaa asian siirtämistä valvontaviranomaisen tai jopa poliisin tutkittavaksi, virheellisten tuotteiden vetämistä markkinoilta, toimintaohjeiden tai käytänteiden päivittämistä ja mahdollisesti työoikeudellisia seuraamuksia rikkomuksesta vastuussa oleville.

Ilmoittajaa on suojeltava seuraamuksilta

Yrityksen on turvattava, että työntekijät uskaltavat hyödyntää ilmoituskanavaa ilman pelkoa haitallisista seuraamuksista. Kielto kohdistaa ilmoittajaan vastatoimia koskee niin ilmoittajan työnantajaa kuin myös työnantajan sopimuskumppaneita tai muita tahoja, joilla käytännössä olisi mahdollisuus kohdistaa haitallisia seuraamuksia ilmoittajaan. Ilmoittajansuojelulaissa mainitaan nimenomaisesti kiellettyinä vastatoimina esimerkiksi ilmoittajan työsuhteen päättäminen ja työsuhteen ehtojen heikentäminen, mutta yhtä lailla kiellettyä on ilmoittajan siirtäminen huonompiin työtehtäviin, ilmoittajan urakehityksen jarruttaminen tai mikä hyvänsä muu ilmoittajaan kohdistuva haitallinen seuraus.

Ilmoittajan suojan pettäminen voi johtaa huomattaviin korvauksiin

Jos ilmoittaja kokee joutuneensa vastatoimien kohteeksi, hänellä on mahdollisuus vaatia hyvitystä sekä korvausta hänelle aiheutuneista vahingoista.

Hyvitykselle ei lainsäädännössä ole asetettu mitään suoranaista enimmäismäärää, vaan hyvitys määritettäisiin kulloisenkin tilanteen perusteella huomioiden esimerkiksi ilmoittajalle aiheutuneen mainehaitan tai muut ilmoittajalle aiheutuneet seuraamukset. Hyvitys ei kuitenkaan korvaisi oikeutta vahingonkorvaukseen, vaan hyvityksellä pyrittäisiin hyvittämään ilmoittajan kokema loukkaus riippumatta siitä, onko ilmoittaja konkreettisesti kärsinyt menetyksiä tilanteessa.

Hyvityksen lisäksi ilmoittaja, jonka oikeuksia on tahallisesti loukattu, voi siis vaatia korvausta kaikista hänelle aiheutuneista vahingoista. Käytännössä korvattavia vahinkoja voivat olla esimerkiksi asian selvittämisestä ilmoittajalle aiheutuneet kustannukset, mutta myös ilmoittajan ansionmenetykset. Esimerkiksi tilanteessa, jossa työnantajan vastatoiminen johdosta ilmoittajan henkilöllisyys tulee yleisesti alalla toimivien tietoon ja tämän johdosta ilmoittaja menettää tosiasiallisesti pysyvästi mahdollisuutensa työllistyä samalla alalla vastaisuudessa, korvaus ansionmenetyksestä voisi kattaa työntekijän aiemman ansiotason siltä ajalta, kun työntekijä kouluttautuu uuteen ammattiin.

Jos ilmoittaja kokee joutuneensa vastatoimien kohteeksi, mahdollisessa hyvitystä tai vahingonkorvausta koskevassa oikeudenkäynnissä sovelletaan käännettyä todistustaakkaa. Ilmoittajan täytyy ainoastaan osoittaa joutuneensa vastatoimien kohteeksi ja tämän jälkeen työnantajan on pystyttävä osoittamaan, että toimenpiteille on ollut muu kuin ilmoitukseen liittyvä perusteltu syy, jotta työnantaja voi vapautua vastuusta.

 

“Pykälät Töissä” -sarjan etusivulle.

Haluatko saada tuoreet artikkelit suoraan sähköpostiisi? Voit tilata ne tästä linkistä.

For more information

Jouni Kautto

Specialist Partner

Share:
Image

Contact info

Eteläesplanadi 24 A
00130 Helsinki, Finland

+358 9 668 9520
+358 9 668 95 222
info@waselius.fi

Quick links

  • Our Team
  • In Focus
  • About Us
  • Expertise
  • Careers

E-invoicing

E-address: 003710525214
Operator: Apix Messaging Oy
Service ID: 003723327487


BUSINESS ID 1052521-4
VAT ID FI10525214

Legal notice
Privacy notice
General Terms and Conditions

© 2025 Waselius Attorneys Ltd

This website uses cookies to compile statistical data on the use of our website in order to enable us to evaluate and improve our site. OK Decline Cookie Policy
Manage Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_lfa2 yearsMarketing & analytics (website visitor tracking) using Leadfeeder
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT