Waselius & Wist Navigation
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
In Focus
Home In Focus Pykälät Töissä: YT-laki uudistui, osaammeko toimia uudella tavalla?

Blog27.01.2022

Pykälät Töissä: YT-laki uudistui, osaammeko toimia uudella tavalla?

Yhteistoimintalaki uudistui vuoden alusta ja lain piirissä olevilla työnantajilla on nykyään velvollisuus jatkuvaan vuoropuheluun työntekijöiden edustajien kanssa. Varmistaako uusi prosessi, että työntekijöiden ääni kuuluu päivittäisissä ratkaisuissa?

Uudistukseen on ladattu suuria tavoitteita

Klassinen YT-laki ehti olla osa työelämän sääntelyä reilun vuosikymmenen ajan. Yhteistoimintajärjestelmän tarkoituksena on ollut antaa työntekijöille paremmat mahdollisuudet vaikuttaa työntekijöitä koskeviin päätöksiin sekä luoda puitteet työnantajan ja henkilöstön vuorovaikutukselle erityisesti yritysten toiminnan muuttuessa.

Käytännössä yhteistoimintalaista on muotoutunut menettelytapalaki, joka on määritellyt määräajat ja muodollisuudet, jotka työnantajan on tullut täyttää, ja joiden rikkomista työntekijät ovat kytänneet. Pahimmillaan yhteistoimintaneuvottelut ovat olleet kaavoihin pakotettua teatteria, jota sen paremmin työntekijät kuin työnantajatkaan eivät ovat kokeneet hyödylliseksi. Työpaikoilla, joille on rakennettu onnistunut yhteistoimintakulttuuri, se on tapahtunut ennemminkin yhteistoimintalaista huolimatta kuin sen ansiosta.

Uudistuksen ytimessä on pyrkimys saada lainsäädäntö vastaamaan paremmin yhteistoimintalain alkuperäistä päämäärää ja henkeä. Parantaa henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia ja luoda edellytyksiä toimivalle vuorovaikutukselle työnantajan ja työntekijöiden välille. Lain rakennetta on selkeytetty ja menettelystä on tehty joustavampi, jotta prosessi voitaisiin mitoittaa paremmin kunkin yrityksen tarpeisiin. Laki antaa työnantajille ja työntekijöille kaikki mahdollisuudet onnistuneen yhteistoiminnan toteuttamiseen.

Joustavuutta ja säännöllistä vuoropuhelua

Uuden lain merkittävin uudistus on työnantajan velvollisuus jatkuvaan vuoropuheluun työntekijöiden edustajien kanssa. Laissa ei ole lähdetty asettamaan vuoropuhelulle muotovaatimuksia, vaan tarkoitus olisi, että menettelytavat voitaisiin rakentaa juuri kullekin työpaikalle sopiviksi. Jos yrityksessä on säännöllisesti kokoontuva YT-neuvottelukunta tai yrityksessä on muutoin muodostettu toimivat käytännöt yhteistoiminnalle, jatkuvan vuoropuhelun toteuttaminen ei edellytä merkittäviä muutoksia toiminnassa.

Alle 30 työntekijän yrityksissä vuoropuhelukokouksia tulisi järjestää vähintään puolivuosittain ja suuremmista yrityksissä kokouksia tulisi järjestää vähintään neljä kertaa vuodessa. Työnantaja ja henkilöstön edustaja voivat sopia harvemmasta rytmistä, kunhan vuoropuhelua edelleen käydään säännöllisesti. Käytännössä myös sopimukseen perustuvassa vuoropuhelussa tulisi siis järjestää vähintään yksi vuoropuhelukokous vuodessa.

Vuoropuhelussa käsitellään yrityksen ja työpaikan kehittämiseen liittyviä asioita laidasta laitaan. Työnantajan tulee vuoropuhelun puitteissa antaa työntekijöiden edustajille tietoa yrityksen kehitysnäkymistä ja taloudellisesta tilanteesta sekä henkilöstörakenteesta ja henkilöstön osaamisesta ja sen kehittämistarpeista. Vuoropuhelun olisi tarkoitus myös toimia kanavana, jonka kautta työntekijät voivat vaikuttaa työpaikalla noudatettaviin sääntöihin ja toimintaperiaatteisiin. Myös muuhun lainsäädäntöön perustuvat yhteistoimintavelvollisuudet täytetään jatkossa ensisijaisesti jatkuvan vuoropuhelun menettelyssä.  Esimerkiksi henkilötietojen käsittelyä koskevat käytänteet, työpaikan tietoverkon ja sähköpostin käyttöä koskevat ohjeet sekä henkilöstörahastoon liittyvät kysymykset tuodaan jatkossa käsiteltäviksi osana jatkuvaa vuoropuhelua.

Työnantajan vastuulla on varmistaa jatkuvan vuoropuhelun edellytykset suunnittelemalla vuoropuhelukokousten ajankohdat ja agendan. Varsinkin säännöllisesti toistuvien aiheiden käsittely voidaan valmiiksi jakaa vuoden mitalle esimerkiksi niin, että ennakkoon on tiedossa, että maaliskuun kokouksessa käydään läpi yhtiön tilinpäätös, toukokuun kokouksessa keskitytään työhyvinvointiin liittyviin asioihin ja henkilökunnan koulutustarpeita koskevat asiat ovat elokuun kokouksen agendalla. Työntekijöiden edustajilla on kuitenkin oikeus myös esittää asioita käsiteltäväksi kokouksissa. Lähtökohtaisesti työntekijöiden aloitteet tulee käsitellä seuraavassa vuoropuhelukokouksessa, mutta osapuolet voivat sopia asian siirtämisestä myöhempään kokoukseen, jos aloite sisältönsä puolesta sopisi paremmin käsiteltäväksi silloin agendalla olevien asioiden yhteydessä.

Jatkuva vuoropuhelu on selkeästi ajateltu työnantajan edustajan ja työntekijöiden edustajan väliseksi kommunikaatioksi. Jos työntekijät eivät ole valinneet itselleen edustajaa, mahdollisuudet kunnolliseen vuoropuheluun ovat rajalliset. Työnantaja voi tällöin täyttää jatkuvaan vuoropuheluun liittyvät velvollisuutensa informoimalla työntekijöitä vähintään kerran vuodessa jatkuvan vuoropuhelun piiriin kuuluvista asioista.

Tavoitteet ja keinot on kirjattava työyhteisön kehittämissuunnitelmaan

Työnantajan ja henkilöstön edustajien on yhteistyössä laadittava työyhteisön kehittämissuunnitelma, jonka tarkoituksena on toimia tiekarttana työyhteisön tulevaisuuttaa suunniteltaessa. Kehittämissuunnitelma korvaa vanhat henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat, mutta kehittämissuunnitelmaan on mahdollista yhdistää elementtejä myös esimerkiksi tasa-arvosuunnitelmasta ja muista työpaikalla jo aiemmin käytössä olleista henkilöstösuunnitelmista.

Kehittämissuunnitelman perustana on kuvaus työpaikan nykyisestä tilanteesta. Tarkoituksena olisi, että työnantaja ja henkilöstön edustajat tarkastelisivat tilannetta analyyttisesti ja pyrkisivät sitä kautta tunnistamaan mahdollisia kehityskohteita sekä vertaamaan nykytilaa asetettuun tavoitetasoon. Tarkastelun pitäisi kattaa ainakin henkilöstön osaaminen ja koulutus, henkilöstörakenne sekä työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Työntekijöiden osaamisen osalta keskeistä on miettiä, millaista osaamista tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan ja miten voidaan varmistaa, että henkilöstöllä on tarvittava osaaminen. Työhyvinvoinnin osalta kehittämissuunnitelmaan voidaan kirjata esimerkiksi ratkaisuja, joilla hyvinvointia voitaisiin parantaa, ja joista sitten voidaan valita joitain kokeiltaviksi tai toteutettaviksi.

Laissa on pyritty varmistamaan, että kehittämissuunnitelma ei jäisi pelkäksi yleiseksi unelmahötöksi vaan suunnitelmasta saataisiin aidosti työkalu, jonka avulla työpaikkaa voitaisiin kehittää. Suunnitelmaan otettaville toimenpiteille pitää aina laatia toteuttamisaikataulu, ja suunnitelmassa on nimettävä kustakin toimenpiteestä vastaavat toimijat. Suunniteltujen toimenpiteiden toteutumista on myös seurattava ja seurantamenetelmät ja tarkasteluajankohdat on kirjattava osaksi kehittämissuunnitelmaa.

 

 

Takaisin “Pykälät Töissä” -sarjan etusivulle.

Haluatko saada tuoreet artikkelit suoraan sähköpostiisi? Lähetä meille sähköpostisoitteesi, niin lisäämme sinut jakelulistalle: newsletter@ww.fi

Kirjoittaja:

Jouni Kautto

Specialist Partner

Share:
Image

Contact info

Eteläesplanadi 24 A
00130 Helsinki, Finland

+358 9 668 9520
+358 9 668 95 222
info@waselius.fi

Quick links

  • Our Team
  • In Focus
  • About Us
  • Expertise
  • Careers

E-invoicing

E-address: 003710525214
Operator: Apix Messaging Oy
Service ID: 003723327487


BUSINESS ID 1052521-4
VAT ID FI10525214

Legal notice
Privacy notice
General Terms and Conditions

© 2025 Waselius Attorneys Ltd

This website uses cookies to compile statistical data on the use of our website in order to enable us to evaluate and improve our site. OK Decline Cookie Policy
Manage Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_lfa2 yearsMarketing & analytics (website visitor tracking) using Leadfeeder
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT