Waselius & Wist Navigation
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Pykälät töissä podcast
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
    • ESG Initiatives
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
In Focus
Home In Focus Pykälät Töissä: Etätöissä myös Koronakriisin jälkeen?

Blog12.05.2020

Pykälät Töissä: Etätöissä myös Koronakriisin jälkeen?

Etätyön uusi tuleminen

Maaliskuun puolivälissä koko toimistotyötä tekevä Suomi siirtyi melkein yhdessä yössä etätyöhön. Vaikka siirtymä on ollut ripeä, kyselytutkimuksissa työntekijät ovat olleet tyytyväisiä etätyöhön. Hallitus on suositellut etätöiden jatkamista vähintään kesän loppuun ja suunnatessaan katsettaan koronan jälkeiseen aikaa yritysten on hyvä miettiä voidaanko etätyöstä saada pysyvä osa tehokasta työkulttuuria.

Etätyötä on monenlaista

Etätyö ei ole mikään yksikäsitteinen ilmiö, johon voitaisiin kaikissa tilanteissa soveltaa samoja lainalaisuuksia. Etätyötä on lähes yhtä montaa sorttia kuin työtehtäviäkin. Joissain tehtävissä etätyö tarkoittaa vain työntekopaikan vaihtumista konttorilta kotiin. Puhelinpäivystäjä joutuu tekemään työnsä sovittuina aikoina teki työn sitten toimistolta tai keittiön pöydän äärestä. Toisissa tilanteissa etätyö antaa mahdollisuuden valita työskentelypaikan lisäksi myös työntekemisen hetki. Kotikonttorilla mobiiliapplikaatiota kehittävä koodaaja voi tehdä työnsä yhtä hyvin aamuyön tunteina kuin normaaleina virastoaikoina. Mutta varsinkin työnantajan näkökulmasta on hyvä muistaa, että etätyötä koskevat kysymykset voivat soveltua myös tilanteisiin, joita ei aina ensiajatuksena mielletä etätyöksi. Asiakkaan tiloissa työskentelevän konsultin tai kohteesta kohteeseen kiertävän myyjän työjärjestelyihin liittyy lukuisia samoja kysymyksiä kuin tyypillisesti etätyöksi miellettäviin tilanteisiin.

Sovitut käytännöt ovat kullanarvoisia

Tämän kevään etätyörupeama alkoi monen kohdalla ilman mittavaa valmistautumista. Aikaa ei välttämättä käytetty etätyössä noudatettavista työtavoista tai prosesseista sopimiseen. Ajateltiin, että tehdään samaa työtä kuin ennenkin, mutta vain kotikonttorilta käsin. Mikäli etätyötä halutaan jatkaa olojen palauduttua normaalimmiksi, etätyöstä ja siihen liittyvistä käytänteistä olisi kuitenkin paras laatia nimenomainen sopimus.

Tavoitettavuus ja työajat

Monet työpaikat ovat järjestäneet toimintonsa säännöllisten konttoriaikojen ympärille. Kiinnostus työaikajoustoihin on kasvanut ihan toimistotyössäkin, mutta etätöissä joudutaan lähes poikkeuksetta ennemmin tai myöhemmin ottamaan kantaa työaikoihin.

Työaikojen kyttääminen ja pikkutarkka säätäminen istuvat huonosti etätyöhön. Useimmitenkaan työnantajalla ei yksinkertaisesti ole edes mahdollisuuksia valvoa etätyöntekijän jokaista hetkeä. Webbikameran kuvasta voisi teoriassa katsella, että työntekijä on työpisteellään ja maailmalta löytyy kyllä sovelluksia, jotka seuraavat jokaista näppäimistön painallusta tai hiiren liikahdusta. Verkon ylitse tapahtuva valvonta ei kuitenkaan istu suomalaiseen työelämään eikä suomalaiseen lainsäädäntöön. Etätyössä täytyy luottaa siihen, että työntekijä huolehtii velvollisuuksistaan ja panostaa työajan seuraamisen sijasta työn tulosten parantamiseen.

Ajankäytön johtaminen etätyössä edellyttää kaikissa suhteissa enemmän suunnitelmallisuutta. Kollegan työpisteellä ei yhtä hyvin voi vain ohimennen poiketa kysymässä asiaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun yksikkö on hajasijoitettuna kuuteen eri toimipisteeseen, epämuodollisemmillekin palavereille voi olla fiksumpaa varata aika ennakkoon. Voidaan myös sopia tietyistä perustunneista, jolloin kaikkien tulee olla työpisteensä äärellä ja keskittää välitöntä ajatuksenvaihtoa vaativat työt niihin hetkiin.

Työvälineet, yhteydet ja toimintatavat

Vaikka työntekijä tekisi etätöitä, työnantajan on huolehdittava siitä, että työntekijällä on käytössään terveelliset ja turvalliset työolosuhteet. Käytännössä työnantaja ei toki voi poiketa työntekijän kotiin tarkistamaan, että työntekijällä on käytössään sopiva työpiste ja kaikki työskentelyyn tarvittavat välineet. Kommunikaatio nousee tässäkin yhteydessä keskeiseen rooliin. Esimiehen ja työntekijän tulisi käydä läpi, miten etätyöpiste pitäisi varustaa ja sopia miten tarvittavat laitteet tai kalusteet hankitaan. Toimiva työpiste on myös työnantajan etujen mukaista.

Työnantajan ja työntekijän on myös hyvä varmistaa, että etätyötä tekevien työntekijöiden vakuutusturva on kunnossa. Tavanomainen työtapaturmavakuutus kattaa kyllä myös etätyössä tapahtuneet tapaturmat, mutta työn ja kodin limittyminen sulkee työtapaturman käsitteen ulkopuolelle tilanteita, jotka konttorityössä katsottaisiin työtapaturmiksi. Jos työntekijän kannettava putoaa pöydän kulmalta lattialle kesken töiden, kyse on työtapaturmasta niin toimistolla kuin kotona, mutta kotona keittiössä sattunutta liukastumista ei välttämättä korvata vaikka vastaava onnettomuus työpaikan kahvihuoneessa olisi työtapaturma.

Toimiva työpiste ja tarvittavat työvälineet eivät turvaa pelkästään työntekijän terveyttä vaan myös työnantajan intressejä. Työntekijöiden käyttöön täytyy tarjota tarvittavat ohjelmistot ja yhteydet, jotta työntekijä pääsee käsiksi työnantajan tietojärjestelmään, tietoturvallisella tavalla. Jos kaikki materiaali ei liiku sähköisessä muodossa, täytyy myös miettiä miten työntekijä säilyttää aineiston kotonaan ja miten mahdollisesti arkaluontoinen materiaali hävitetään turvallisesti. Työnantajan on myös huolehdittava siitä, että työntekijöiden on helppo toimia ohjeiden mukaisesti. Paraskaan tietohallintasuunnitelma ei auta, jos käytäntö ja ohjeistus erkaantuvat toisistaan.

Etäisyys ei tarkoita eristäytymistä

Etätyön johtamisessa säännöllinen yhteydenpito on avain asemassa. Vain aktiivisen kommunikaation kautta esimiehellä säilyy oikea mahdollisuus johtaa ja ohjata etätyötä tekevän työntekijän työtä.

Kommunikaatiota ei kuitenkaan saa jättää vain esimiesten harteille vaan kukin työntekijä on omalta osaltaan vastuussa siitä, että tieto kulkeutuu yhteisössä sitä tarvitseville, vaikka epämuodollisia kohtaamisia olisikin vähemmän. Erityisesti tilanteessa, jossa osa työntekijöistä on konttorilla ja osa etätyössä, etätyötä tekevä voi helposti unohtua. Korona-aika on ollut monelle tehokurssi etätyöskentelyyn. Muistutus ja oivallus, että myös etänä olevalle kollegalle voi aina pirauttaa, jos tarvitsee kollegan näkemyksen johonkin kysymykseen.

 

 

Takaisin “Pykälät Töissä” -sarjan etusivulle.

Haluatko saada tuoreet artikkelit suoraan sähköpostiisi? Lähetä meille sähköpostisoitteesi, niin lisäämme sinut jakelulistalle: newsletter@ww.fi

Kirjoittaja:

Jouni Kautto

Specialist Partner

Share:
Image

Contact info

Eteläesplanadi 24 A
00130 Helsinki, Finland

+358 9 668 9520
+358 9 668 95 222
info@waselius.fi

Quick links

  • Our Team
  • In Focus
  • About Us
  • Expertise
  • Careers

E-invoicing

E-address: 003710525214
Operator: Apix Messaging Oy
Service ID: 003723327487


BUSINESS ID 1052521-4
VAT ID FI10525214

Legal notice
Privacy notice
General Terms and Conditions

© 2025 Waselius Attorneys Ltd

This website uses cookies to compile statistical data on the use of our website in order to enable us to evaluate and improve our site. OK Decline Cookie Policy
Manage Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_lfa2 yearsMarketing & analytics (website visitor tracking) using Leadfeeder
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT